Health

Hebben jouw ogen ook wel eens een BURN-OUT?

Hebben jouw ogen ook wel eens een BURN-OUT?

Geef je ogen ook eens wat rust - Hoe maak je van vermoeide ogen terug fitte ogen?

We weten allemaal dat het niet verkeerd is om op onze voeding te letten, een beetje aan sport te doen en er voor te zorgen dat we af en toe eens wat rust nemen. Die work-life balans is echt wel belangrijk. Maar waar in dit alles past de zorg voor je ogen? We hebben er maar twee en vergeten soms dat die heel wat werk verzetten zoals computerwerk overdag, 's avonds nog wat televisie kijken, tussendoor heel aandachtig door het verkeer gelaveerd en dat allemaal gecombineerd met heel veel schermtijd op smartphone en/of tablet. En wie dacht dat we dan ondertussen toch al af waren van het uurwerk is er ook aan voor de moeite,  sinds kort wil iedereen nog een smartwatch. Op een bepaald moment kunnen je ogen beginnen protesteren, ze worden wat rood, beginnen wat te branden of irriteren en soms lijkt het wel of er gewoon zand in je ogen zit. Allemaal mogelijke signalen van vermoeide "overwerkte" ogen. Daar kan je wat aan doen, te beginnen met de juiste brilglazen uiteraard als je brilt, maar er is meer.

Wist je dat je ogen tot 30.000 verschillende beelden verwerken per dag?

Onze ogen passen zich tot 30.000 keer aan per dag aan nieuwe afstanden, beelden, en omstandigheden en dat wordt altijd maar zwaarder naarmate we ouder worden. Als we daar dan al het beeldschermwerk bijtellen waarbij we zelfs vergeten te knipperen weet je dat onze ogen behoorlijke inspanningen leveren. Daarbij komt nu ook nog het blauwe licht van de moderne schermen zoals tv's, computers, laptops, tablets, smartphones, smartwatches en binnenkort ook terug de nieuwe Ipods. Blauw licht kan op termijn schade toebrengen aan de retina.

Maar we hebben goed nieuws, we kunnen je helpen door je ogen op regelmatige basis wat rust te geven, de werkomstandigheden te optimaliseren en natuurlijk met goed aangepaste brilglazen. Als je "oogfouten" niet goed worden gecorrigeerd krijgen je oogspieren natuurlijk geen rust en gaan ze vermoeien.

Alles begint met de juiste glazen in je bril én een gezonde lichaamshouding!

In ideale omstandigheden gaan je brillenglazen je perfect helpen om al die verschillende beelden te verwerken. Daarvoor bestaan specifieke types brillenglazen met verschillende zones zoals computerglazen of brillenglazen speciaal voor binnenhuis of kantoor. Deze worden perfect aangepast aan je omgeving en dus ook aan de ideale lichaamshouding. Met die glazen kijk je scherp op alle afstanden zonder gekke dingen uit te moeten halen met je hoofd en nek om hoofd- en nekpijn te vermijden. Het mooie is dat dergelijke officeglazen kunnen aangepast worden aan allerlei verschillende (beroeps)omstandigheden, zoals voor chirurgen, garagisten, piloten, koks, IT-ers enz...

Nog beter wordt het met Blue-Light filter!

Glazen met een blauwfilter verminderen de invloed van blauw licht op het oog. Een blue-light filter is een goede extra investering bij de aankoop van nieuwe brillenglazen omdat ze zo goed als onzichtbaar zijn en toch het oog extra rust geven, de hele dag door. 

 

6 TIPS om je ogen rust te geven:

  1. TAKE THAT BREAK: Wat je ook aan het doen bent, gun je ogen ten minste 15 minuutjes rust telkens je 2 uur gewerkt hebt.
  2. GENIETEN MAG: Leg af en toe eens je warme handpalmen over je ogen. Ogen even dicht en genieten.  Je oogleden zullen je dankbaar zijn. 
  3. BE A DREAMER: Gebruik de momenten waarop je nadenkt over iets om naar buiten te kijken of in de verte te staren. Durf even weg te dromen…
  4. CHECK JE HOUDING: Kijk na of je scherm van je computer wel goed staat, liefst (afhankelijk van de grootte uiteraard) tussen de 60 à 100cm van je ogen, waarbij de bovenkant van je scherm op ooghoogte staat en je scherm gekanteld zodat je nek en hooft ideale houding aannemen.
  5. LAAT JE OGEN CHECKEN: Ga elke twee jaar even langs bij je optometrist of oogarts om je ogen te laten testen. De juiste glazen zijn een rust voor het oog. 
  6. THERE'S AN APP FOR THAT: Zoals voor alles zijn ook hier apps om je te helpen: "Time Out" (Mac) en Fade Top (Windows) zorgen er voor dat je scherm op regelmatige basis even op pauze gaat. Je kan zelf je intervallen regelen.

 

Heb je na het lezen van deze mail vragen? Zoek hier naar je dichtstbijzijnde opticien of oogarts.

Blog mede mogelijk gemaakt door OPTOVISION!

Lees verder ook nog: